این روزها کلمهی “برند “ بسیار در رسانهها و شبکه های اجتماعی شنیده میشود، شاید پرسیده باشید برند چیست و چه تفاوتی با شرکت دارد؟ چرا همه به دنبال ثبت برند هستند و از وکلا و مشاورین حقوقی در مورد نحوهی ثبت برند سوال میپرسند؟
به طور کلی داشتن یک برند برای یک مجموعه خدماتی یا تولیدی چه مزیتی میتواند داشته باشد؟ و چرا باید اصلا به فکر ثبت برند بود؟
برند چیست؟
از آرم ساعت رولکس تا آرم کفشهای آدیداس همگی چه چیز را در ذهن شما تداعی میکنند؟ یک نام با یک آرم ولی دنیایی از اطلاعات به ذهن شما وارد میشود، این شرکتها توانستهاند بازار خود را به وجود بیاورند، نمونههایی که بالاخص در تجارت توانستهاند نام آور باشند. همان چیزی که برند نام دارد.
براساس ماده ی ۱ قانون علایم و اختراعات مصوب اول تیر ۱۳۱۰ برند یا علامت تجاری را بدین صورت تعریف کرده اند : «علایم تجارتی عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود»
در کوتاه ترین تعریف، نام تجاری را می توان سمبل و نمادی از یک کالا دانست که میتواند از طریق آرم، ترکیب رنگ، صدا، مظاهر و حتی شیوه های نوشتاری، پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل ساخته و در اولین نگاه ،کالای مورد نظر را به ذهن وی آورد . نشان تجاری که قابلیت ثبت شدن را داشته باشد می تواند یک یا ترکیبی از چند کلمه، حرف، عدد، نقاشی، سمبل، نقش های سه بعدی (شکل و بسته بندی کالاها) علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات،رایحه و یا رنگ هایی جهت معرفی ویژگی ها باشد.
مزایای ثبت برند چیست؟
۱-یک برند خوب میتواند مانند یک میان بر در ذهن انسان در برخورد با سیل عظیم اطلاعات بازاریابی، ساده سازی کند و به عنوان چشم اندازی بسیار ارجحتر از دیگر آیتمها، مدیران ارشد سازمان را از خطر خارج شدن از مسیر اصلی حفظ کند. مثلا وقتی نام سامسونگ را میشنوید چه چیز در ذهن شما تداعی میشود؟
۲-ثبت برند تصویری مناسب از نام تجاری در ذهن مدیران و کارکنان و نیز مشتریان و مصرف کنندگان کالا یا خدمت به وجود میآورد. برندهایی مانند ورساچه، آرمانی در دنیای مد و تبلیغات و زیبایی همیشه مورد توجه بوده اند و مردم آنها را تعقیب میکنند.
۳- برند باعث بروز رفتاری متمایز از سایر رفتارهایی که یک مصرف کننده دارد میشود. و باعث تشویق برای خرید میشود و هیجان را به مشتریان تزریق می کند.
۴- ثبت برند و کلا داشتن یک برند کارایی متفاوتی دارد، برند میتواند هیجانات و عواطف مصرف کنندگان را بر انگیزد و و فقط کافیست ذهنیت و انتظار مشتریان نسبت به کالا تامین گردد، در آن صورت وفاداری مشتری به آن محصول یا خدمات تضمین شده است. این به معنای نوعی تعهد است که شامل آشنا شدن مشتری با محصول ،تاثیر گذار بودن نام برند و سپس ترجیح محصول است .
چگونه یک برند ثبت کنیم؟
اگر برایتان این سوال پیش آمده است که اکنون چگونه میتوان در ایران کار ثبت برند انجام داد باید بدانید نخست نام مناسب انتخاب کنید، برای این کار برای شما توصیههایی داریم.
اگر میخواهید نام برند شما فارسی باشد باید یک مستند معنایی در لغت نامه ی دهخدا داشته باشد. نام باید مناسب با فعالیت شرکت باشد و مزایای کالا یا خدماتی را که تولید میکند توصیف کند.
نام برند باید بتواند توجه مصرف کننده را به خود جلب کند و برروی مخاطب نگرش مثبت ایجاد کند. در واقع یک برند موفق، برندی گیرا است که بتوان به آسانی آن را تلفظ کرد(به اصطلاح راحت در زبان بچرخد) اگر برند شما اینگونه باشد به راحتی میتوان آن تبلیغ نمود.
صفات مشخصهی علامت تجارتی دارا بودن یک حس اصالت و تازگی است که مخاطب را به سمت خود بکشاند ولی این دو به دست نمیآید اگر شما خلاقیت و اصالت را در انتخاب نام نداشته باشید، اصالت به معنای اختصاصی بودن است و شما باید نامی را انتخاب کنید که قبلا استفاده نشده باشد و خلاقیت یعنی شما باید بهترین نام را انتخاب کنید که تمام صفات بالا را دارا باشد.
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آمار سایت